ساده ولی پر محتوا

کتاب چطور به سلامت روان ما کمک می‌کند؟

جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰۴:۵۷ ب.ظ

 

انسان ها طرز تفکر و دنیای متفاوتی با یکدیگر دارند به گونه ای که گاهی ممکن است یک کتاب خاص با توجه به سن و پیش زمینه های ذهنی مخاطب ها تاثیر متفاوتی بر هر یک از آنها بگذارد. به همین جهت لازم است که اشخاص کتاب هایی را برای خواندن انتخاب کنند که با روحیات و شرایط ذهنی آنها هماهنگ باشد و پاسخگوی نیاز آنها در همان مقطع ذهنی باشد. برای این امر هرگز نگران نباشید. چرا که در دنیای امروز بی نهایت کتاب و بیشمار موضوعات وجود دارد که در نهایت می ‌تواند با توجه به شرایط و خواست افراد انتخاب شوند. آن هم کتاب هایی که شما را ساعت ها به صفحات خود میخکوب کرده و حس زنده بودن را به شما القا کند.

 

 

هر چند این مهم را هرگز نباید فراموش کرد که تفحص در همه ی کتاب ها و انتشاراتی های موجود در دنیا برای انتخاب بهترین کتاب هایی که با شرایط شما همسان باشند؛ کار ساده ای نیست و مستلزم صرف هزینه و شاید سال ها زمان باشد.

تکثر و تنوع در فهم و برداشت هر فردی از کتاب است که ادبیات را به یک فهم مشترک تبدیل و آدم‌ها را بهم نزدیک میکند. ما آدم‌ها به واسطه حرف زدن به یکدیگر نزدیک می‌شویم و چه چیز بهتر از گفتن درباره خواندنی‌ها. در بخش مجله آوانگارد در میان سطرهای کتاب‌ها قدم می‌زنیم و روایت‌هایی از آنها را میخوانیم که نو و متفاوت باشند

به همین جهت در مجموعه «آوانگارد» این مهم را برای شما و همه ی مخاطبان کتاب میسر کرده اند که بتوانید همواره به بهترین و تازه ترین کتاب های منطبق با شرایط روحی خود آشنا شوید. فروشگاه کتاب آوانگارد با داشتن تیم متعهد و کتابخوان همواره کتاب ها را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. همچنین راهنماهایی از کلیات کتابی که قصد خواندن آن را دارید؛ در اختیار شما قرار می دهد تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا خواندن این کتاب برای شما مفید است یا خیر؟! به عبارت ساده تر با کمک نقد و راهنماهای تیم بزرگ آوانگارد شما بهتر می توانید درک کنید که آیا کتاب مورد نظر شما آن حال خوب را که به دنبال آن هستید به شما هدیه می دهد و یا خیر!

کتاب خواندن چگونه موجب حال خوب در انسان ها می شوند؟
پژوهشهای جدید که در دانشگاه اموری آمریکا در مورد ارتباط کتاب با شرایط روحی انسان ها انجام شده است به این نتیجه رسید که خوانندگان کتاب با خواندن کتاب احساس بهتری در مورد زندگی و نحوه زیستن پیدا می کنند. بر مبنای نتایج این تحقیق کتاب ‌خواندن چیزی بیشتر از یک امر سرگرم کننده و لذت بخش برای افراد است. همچنین افراد کتابخوان به هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران بهتر عمل می کنند. به همین جهت روحیه اجتماعی بیشتر و شادتری خواهند داشت. چرا که شرکت در اجتماع و بودن در کنار دیگران که نتیجه ی بازخورد، یک شخص کتابخوان است می تواند در القای حال خوب به انسان ها نتیجه ی فوق العاده قویی داشته باشد. علاوه بر این کتاب ها ارتباط مستقیم با فاکتورهایی دارند که در داشتن حال خوب اهمیت دارند که ما مهمترین آنها مورد بررسی قرار می دهیم.

ارتباط کتاب خواندن با کاهش استرس
طبق گزارش روزنامه تلگراف روان شناسان ثابت کردند که کتاب خواندن بر مکانیسم مغز برای کنترل استرس افراد اثر گذار است. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است ماده سفیدی در قسمت زبانی مغز وجود دارد که بر کاهش میزان استرس افراد تاثیر گذار است. پیرو همین تحقیق پژوهشگران دو گروه را به عنوان نمونه آزمایشی مورد مطالعه قرار دادند. گروهی که اهل مطالعه ی مستمر بودند و گروهی که مطالعه نمی کردند و یا مقدار مطالعه ی آنها پراکنده بوده است. آنها پس از انجام آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیدند که ماده ی سفید مغز افرادی که به طور مداوم در طول شبانه روز ساعاتی را به مطالعه اختصاص می دهند بیشتر از افرادی است که کتاب نمی خوانند در واقع این ماده با افزایش میزان کتابخوانی افزایش پیدا می کند. و همین امر موجب تقویت عضلات مغز و عملکرد بهتر آنها در مقابله با استرس ها می شود.

ارتباط کتاب خواندن با افزایش توانایی مغز در مقابل چالش ها
افرادی که کتاب بسیار می خوانند دایره واژگان آنها گسترده تر است. جالب است بدانید که محققان ثابت کرده اند افرادی که دایره واژگان بیشتری را در مغز خود ذخیره می کنند. حافظه ی بهتری دارند و از مغز قوی تری برخوردار هستند. همچنین از بهره ی هوش کلامی گسترده تری برخوردار خواهند شد. در نتیجه همین امر توانایی مغزی آنها افزایش یافته و در مقابله با مشکلات و مواجه شدن با چالش ها همواره ایده های امید بخش بیشتر و بهتری خواهند داشت. به همین جهت کمتر دچار افسردگی و احوالات نا امید کننده خواهند شد.

ارتباط کتاب خواندن با کاهش نگرانی ها
زندگی های مدرن امروزه انسان را درگیر نگرانی ها و اضطراب های مکرر خواهد کرد. این امر در حالی رخ می‌دهد که افراد می‌توانند با اختصاص دادن زمان کوتاه و تمرکز کردن بر روی یک موضوع خاص میزان نگرانی ها و اضطراب های خود را تا حد چشمگیری کاهش دهند. بهترین و مفیدترین وسیله ای که برای این امر کاربردی خواهد بود. انواع کتاب‌ها هستند.

کتاب ها می توانند شما را برای مدت کوتاه و یا حتی زیادی بر روی موضوعی متمرکز کنند. شما به هنگام خواندن کتاب مورد علاقه ی خود و متمرکز شدن بر آن از نگرانی ها برای آینده و یا ناراحتی های گذشته خود جدا خواهید شد به گونه ای که فقط بر روی زمان حال خود متمرکز می شوید. این امر در نهایت منجر به ایجاد حال خوب در افراد خواهد شد و آنها را از افسردگی ها، نگرانی ها و یا هر امر مخرب دیگری جدا خواهد کرد. تنها کافی است که حوزه مطالعاتی خود را بشناسید و آن را مشخص کنید. همچنین بدانید که چه کتاب هایی و از چه نویسندگانی برای شما نوید بخش و آرامش بخش خواهد بود.

ارتباط کتاب خواندن با شناخت خود ایجاد حال خوب
افرادی که از خودشناسی بالایی برخوردار هستند برای وجود خود ارزش قائل شده و کمتر به دام افسردگی، نا امیدی و یا هر انرژی منفی دیگری خواهند افتاد که می تواند به سلامت ذهن آنها صدمه برساند. همچنین افرادی که از طریق کتاب ها به شناخت خود رسیده اند. همواره در حال کمال طلبی، ارتقای معنویت و ارتقای شرایط زندگی خود در مسیر مناسب خواهند بود. در همین راستا جالب است بدانید که کتاب‌ها به طرز مشهودی در خود شناسی افراد تاثیر گذار هستند.

افرادی که کتاب بسیار می خوانند روشهای مختلف زندگی را از طریق کتاب ها تجربه می کنند بدون اینکه ضرری آنها را تهدید کند. کسب این تجارب مختلف موجب شکل گیری هویت افراد و شناخت بیشتر آنها نسبت به خود خواهد شد. آنها دیدگاه گسترده ای نسبت به جهان پیرامون و زندگی شخصی خود خواهند داشت. در نتیجه سیگنال های منفی را بهتر شناسایی کرده و کمتر دچار مشکلات روحی مثل؛ عدم اعتماد به نفس، منفی نگری و غیره می شوند. بنابراین در اغلب اوقات حتی در صورت قرار گرفتن در معضلات متفاوت همواره راهکارهای امید بخش و راه حل های مناسب را اتخاذ می کنند. شاید به همین دلیل است که جنت وینترسون داستان نویس موفق بریتانیایی معتقد است که شعر و داستان دارو است.

  • elyar mo

سلامتی

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی