ساده ولی پر محتوا

سالم ترین میوه های جهان

شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۰۴:۱۹ ب.ظ

سالم ترین میوه های جهان

 

خوردن میوه به‌طور مرتب می‌تواند سلامتی انسان را تقویت کند. اما همهٔ میوه‌ها خواص یکسانی ندارند، بلکه بعضی از آن‌ها دارای فواید منحصربه‌فردی برای سلامتی هستند.

 

 

۱. گریپ‌فروت

گریپ‌فروت، درمان‌کنندهٔ سنگ‌کلیه - سالم ترین میوه های جهان

 

گریپ فروت (Grapefruit) یکی از سالم‌ترین میوه‌های خانوادهٔ مرکبات است. این میوه علاوه‌براینکه منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی محسوب می‌شود، به کاهش وزن و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم کمک می‌کند.

گریپ‌فروت، درمان‌کنندهٔ سنگ‌کلیه - سالم ترین میوه های جهان

برای مثال، در مطالعه‌ای روی ۹۱ نفر، معلوم شد، کسانی که قبل از هر وعدهٔ غذایی نصف یک گریپ‌فروت تازه را می‌خورند، ۱/۳ کیلوگرم بیشتر از آن‌هایی که گریپ‌فروت نمی‌خوردند کاهش وزن دارند. در همین مطالعه، گروه مصرف‌کنندهٔ گریپ‌فروت کاهش قابل‌توجه سطح انسولین و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم داشتند.

ثابت شده خوردن گریپ‌فروت سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از سنگ‌کلیه هم مفید است.

۲. آناناس

آناناس، سرشار از ویتامین C - سالم ترین میوه های جهان

 

از نظر مواد مغذی، آناناس (Pineapple) میان میوه‌های استوایی، فوق‌ستاره است! یک پیمانه (۲۳۷ میلی‌لیتر) آناناس، ۱۳۱ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ (RDI) ویتامین C و ۷۶ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ منگنز بدن را تأمین می‌کند.

آناناس حاوی بروملین (bromelain) هم هست؛ ترکیبی از آنزیم‌هایی که به داشتن خواص ضدالتهابی و هضم پروتئین شناخته شده‌اند. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهند که بروملین می‌تواند به محافظت در برابر رشد سرطان و تومور کمک کند.

۳. آووکادو

آووکادو، دارای چربی‌های سالم - سالم ترین میوه های جهان

آووکادو (Avocado) با بیشتر میوه‌ها فرق دارد. بیشتر میوه‌ها کربوهیدرات فراوانی دارند، اما آووکادو کربوهیدرات کمی دارد و بیشتر چربی‌های آن سالم است. بیشتر چربی موجود در آووکادو اسید اولئیک (oleic acid) است؛ چربی غیراشباعی که به کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب انسان کمک می‌کند.

آووکادو علاوه‌بر چربی‌های سالم، سرشار از پتاسیم، فیبر و منیزم هم هست. یک آووکادوی کامل ۲۸ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ پتاسیم را تأمین می‌کند. مصرف کافی پتاسیم به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند.

۴. بلوبری

بلوبری، سرشار از فیبر - سالم ترین میوه های جهان

بلوبری (Blueberry) فواید عجیب‌وغریبی برای سلامتی دارد. این میوهٔ کوچک، مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده و سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است.

بلوبری آنتی اکسیدان بسیار زیادی هم دارد. می‌گویند میان میوه‌های رایج، بلوبری حاوی بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان موجود در بلوبری، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد؛ از جمله بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر. این آنتی‌اکسیدان برای مغز هم اثر محافظتی دارد. برای مثال، ثابت شده که خوردن بلوبری حافظهٔ بزرگسالان را تقویت می‌کند.

بلوبری اثر زیادی هم روی سیستم ایمنی بدن دارد. مطالعه‌ای حاکی از آن است که خوردن مرتب بلوبری می‌تواند سلول‌های کشندهٔ طبیعی (natural killer cells) موجود در بدن را افزایش بدهد. این افزایش به دفاع در برابر استرس اکسیداتیو و عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.

 

۵. سیب

سیب، میوهٔ پرطرفدار - سالم ترین میوه های جهان

سیب (Apple) از پرطرفدارترین میوه‌ها، و بسیار مغذی هم هست. سیب حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. مقداری از ویتامین‌های گروه B هم در سیب یافت می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان موجود در سیب می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر دیابت نوع ۲، سرطان و آلزایمر را کاهش بدهد. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات هم حاکی از آن هستند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سیب به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کند.

فایدهٔ قابل‌توجه دیگر سیب، پکتین (Pectin) موجود در آن است. پکتین فیبر پروبیوتیکی است که باکتری‌های خوب موجود در روده را تغذیه و به بهبود گوارش و سلامت متابولیکی کمک می‌کند.

۶. انار

انار، پر از ترکیب‌های مفید گیاهی - سالم ترین میوه های جهان

انار (Pomegranate) از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. نه‌تنها انبوهی از مواد مغذی دارد، بلکه ترکیب‌های گیاهی قوی‌ای هم دارد که فواید فراوانی برای سلامتی دارند.

سطح آنتی‌اکسیدان در انار سه برابر چای سبز است! مطالعات نشان داده‌اند که انار اثر ضدالتهابی دارد و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

۷. انبه

مانگو، ضد دیابت - سالم ترین میوه های جهان

انبه (Mango) منبع غنی ویتامین C است. این میوه حاوی فیبر حل‌پذیر هم هست که می‌تواند فواید فراوانی برای سلامتی داشته باشد.

انبه خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم دارد که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک کنند. در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده، ثابت شده که ترکیب‌های گیاهی مانگو در برابر دیابت هم مقاومت می‌کنند.

۸. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی، سرشار از مواد معدنی - سالم ترین میوه های جهان

توت فرنگی (Strawberry) بسیار مغذی است. ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم به مقدار زیادی در این میوه وجود دارد. توت‌فرنگی در مقایسه با سایر میوه‌ها شاخص گلوکز نسبتا پایینی دارد. مصرف این میوه باعث افزایش زیاد قند خون نخواهد شد.

توت‌فرنگی هم مانند سایر توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات حاکی از آن هستند که توت‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان و تشکیل تومور هم مفید است.

  • elyar mo

سلامتی

میوه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی